Oodi Aamupalalle

Aamupala, se on mun päivän tärkein ateria, ja sen takia on aina kiva herätä aamuisin. LUIT OIKEIN!
Mä nautin niin paljon aamiaisestani, että se toimii mun herätysmotivoijana. Aamupalaresepti tulee sisältämään todella runsaasti proteiinia, jota keho aamulla juuri tarvitseekin.
Välillä kun pienennän hiilihydraattimääriä, jätän puuron pois pohjasta. Mutta tämän viikon käytin pohjana puuroseosta. Laitanpa resptin, jos joku haluaa kokeilla.

Mixattu aamupuuro (sisältää linkin)

1 rlk kaurahiutaleita
1rkl ruishiutaleita
1 rkl vehnäleseitä
sopivasti suolaa ja vettä, keitä puuroksi mikrossa
Lisää kuuman puuron joukkoon vajaa ruokalusikallinen kylmäpuristettua kookosöljyä
puoli mitallista heraproteiinia (itse valitsen joko mansikan tai vaniljan makuisen)
noin 1dl maitorahkaa ja liraus luonnonjogurttia
1 haluamasi hedelmä (ananasta paloina/ banaania/ omenaa,/kiiviä/appelsiinia…)
tai marjoja, valitse itse jompi kumpi tai molemmat!
extrana laitan sekaan liotettuja chia-siemeniä 2 rkl, joiden ravintosisältö puuttuu listasta.

ravintosisältö noin: 395 kcl
hiilihydraatit: 33,2 g (36 %)
rasva: 13,4 g (33 %)
proteiini: 27,7 g (30 %)

Lisäksi syön aamulla monivitamiinitabletit sekä omegat . Heti herätessäni nesteytän yön jälkeen kuivana olevan kehon 6 desillä vettä, johon lirautan täys-sitruunamehua. Kahvi kuuluu myös aamiaiseeni, olen niitä ihmisiä.:)

Aamupalan, niin kuin päivän muidenkin aterioiden, tulisi sisältää täyttäviä ainesosia; eli proteiinia, jotta jaksaminen pitkälle keskipäivään on taattu. Kehomme on oikeassa paastotilassa aamuisin, ja se huutaa energiaa. Valitettavan monen aamupala sisältää pelkästään hiilihydraattia esimerkiksi puuron tai leivän muodossa. Tämä ei tule pitämään nälkää kauaa loitolla ja väsymys iskee insuliinitasojen heilahtelujen takia nopeasti. Tässä tuleekin tärkeä asia älä syö aterialla pelkkää hiilihydraattia, vaan yhdistä aina sen kanssa jokin proteiinilähde. Pahin mahdollinen on yhdistää hiilihydraatti ja rasva ilman proteiinia. Pelkkien hiilareiden syöminen hidastaa rasvanpolttoa, eikä ole kehon koostumukselle parasta ruokaa. Kun lisäät ateriaan proteiinia vähintään 20 grammaa, saa aineenvaihduntasi enemmän tekemistä ja kylläisyys pysyy pidempään. Tärkeää niin laihduttajalle, kiinteytyjälle kuin lihasmassan kasvattajalle.

aamiainen
Tämä ei ole aamiainen!!

Tiivistettynä: Syö aamiaisellasi:

Valitse joka lähteestä, hiilihydraattilähteen voi halutessaan jättää pois

  • hiilihydraattilähde: kaura/ruis/lese tai hiutale -puuroa sopivissa määrin (enintään 1 dl hiutaleina raakana riittää) tai vaihtoehtoisesti ruisleipää
  • marjat/ hedelmät: Tärkeä osa aamiaista! Sisällytä näitä aina aamiaiseesi! Suosittelen syömään kotimaisia marjoja, vinkki ensi kesälle: käytä hyödyksesi Suomen metsän superruoat (mustikat, puolukat ja sienet)! Myös puutarhan mustaherukat/ karviaiset / punaherukat/ mansikat! Kerää ne talteen ja pakasta! Seuraavana kesänä ostamme arkkupakastimen ja lataamme sen täyteen näitä vitamiinipommeja.
  • proteiiniläde: rahkaa/heraproteiinijauhetta/kananmunaa eri muodoissaan/lihaa,(jos aamulla pystyt syödä näin tuhtia)/ maitoa/ raejuustoa
    rasvalähde: kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä/ pähkinöitä/ makeuttamatonta maapähkinävoita/ siemeniä/ avocado

Tässä vain suppea lista, ruoka-aineita löytyy vaikka minkälaisia. Haluan vain kertoa, että aamiaisen väliin jättäminen tai sen korvaaminen valkoisella leivällä/suklaapatukalla, ei kannata. Jos aamuisin on kärtsy olo ja kelloa tulee torkutettua, suosittelen tekemään aamupalan illalla valmiiksi jääkaappiin. Esimerkiksi smoothien voit napata jääkaapista mukaan! Takaan että loppupäiväsikin sujuu paremmin aamupalan myötä, eikä mielitekoja tule niin helposti. Jaksamistasosi nousevat uuteen ulottuvuuksiin ja aineenvaihduntasi pysyy kiihtyneenä koko päivän!
Huom sinä, joka haaveilet laihtumisesta! Aamupala voi saada projektisi onnistumaan! Koska aamulla aineenvaihduntasi on pysähtynyt miltei kokonaan. Anna sille tekemistä heti herättyäsi, niin huomaat että edistymistä tapahtuu jo tällä lisäyksellä. Kunhan huomioit, mitä täysipainoinen aamiainen sisältää.
Kaunista päivää!