Kreatiinia kokeilemassa (ekaa kertaa!)

Minulle tämä kreatiini on ollut hieman tuntematon, ennen kuin tutustuin tähän lisäravinteeseen paremmin (tämän lisäravinnetiedon artikkelin avulla) . Tavoitteenani on lihasmassan lisääminen, ja Mikko suositteli kokeilemaan kreatiinia lisäravinteena. Kreatiini on yksi tunnetuimmista ja tutkituimmista lisäravinteista ja sen teho onkin todistettu lukemattomia kertoja.
Aloitin eilen kreatiinin käytön alkutankkauksella, jossa lisään sitä vajaan t -lusikallisen verran (0,3 grammaa/painokilo/päivä) juomaveteen/palautusjuomaani noin 4 kertaa päivässä kolmen päivän ajan. Sen jälkeen käytän ainetta 3-5 grammaa treenipäivinä. Jauhe ei maistu oikeastaan miltään veden seassa. Tärkeää on että jauhe sekoittuu veteen eikä jää pohjalle kasaksi.
kreatiini ja treenitKreatiinia esiintyy kehossa luonnollisesti ja sitä saadaan pieniä määriä esimerkiksi lihasta. Suurin osa kreatiinista sijaitsee lihaksissa. Kreatiini tehostaa harjoittelun aiheuttamaa adaptaatiota, joka tarkoittaa muunmuassa lihasmassaa sekä maksimi -ja kestovoimaa. Se tehostaa niin harjoittelua kuin palautumistakin. Sopii siis erinoimaisesti niin kuntosalitreenajalle kuin vaikka jääkiekkoilijalle. Tutkimukset ovat sen osoittaneet, että kreatiini lisää maksimaalista lihasvoimaa ja voimakestävyyttä treenaajan taustoista riippumatta. Kreatiinin avulla toistomääriä saatiin lisättyä 1-2 toistolla. Myös tutkimuksissa ilmeni kreatiinin lisänneen lihasmassaa keskimäärin 0,36% per viikko. Kreatiini parantaa myös suorituskykyä ja nopeutta poistaen happamuutta kehosta.
Tuotteen käyttö voi lisätä painonnousua. Itse en vielä näin lyhyellä käytöllä ole painonnousua havainnut, mutta jos se nousee, tiedän että syy on lihaksiin kertyneissä nesteissä. Käyttö on tutkitusti turvallista. Toki kaikille se ei sovi ja sivuvaikutusten ilmettyä kannattaa miettiä onko viisasta jatkaa käyttöä. Tarkkailen omaa tilannettani, ilmeneekö sivuvaikutuksia tankkausjaksolla. Pidän myös teidät ajan tasalla kreatiinin käytön vaikutuksista omiin treeneihini. Ihan mielenkiinnolla kokeillaan ja katsotaan sopiiko tuote ja jatkanko käyttöä. Tutkimukset ovat sen verran positiivisen kuvan jauheesta antanut, etten malttanut olla kokeilematta.
Jos itse treenaat tavoitteellisesti, ja sua alkoi kiinnostaa, kreatiinia löydät täältä verkkokaupasta. Suosittelen kaveriksi palautusjuomaa. Olen itsekin alkanut käyttää kreatiinin kanssa palautusjuomaa joka sisältää hiilareita ja proteiineja. Linkittämässäni palarissa hiilareita on reilussa suhteessa proteiineihin, mikä on lihasmassan hankintaan optimaalista treenin jälkeen. Kreatiinin sheikkaan sekaan.:) Jotta saisit kreatiinin tehot irti, tulee sinun nauttia hiilareita ja proteiineja kreatiinin kanssa. Myös veden juomista on syytä lisätä.

Mielenkiintoista onkin nyt sitten nähdä, tuleeko sitä voimaa ja kestävyyttä oikeasti niin paljon kuin luvataan. Oon hieman skeptinen, mutta kokeilemallahan se sitten selviää.